Smart serviceindikator påminner om motorservice

Briggs & Stratton lanserar ett praktiskt hjälpmedel som visar när det är dags för motorservice på gräsklipparen. Serviceindikatorn ServisExpert monteras på gräsklipparens handtag och påminner användaren om till exempel oljebyte, kontroll av oljenivån och byte av luftfilter eller tändstift.

ServisExpert mäter drifttiden för gräsklipparen med hjälp av motorns vibrationer. Serviceindikatorn har en digital display som visar när det är dags för motorservice. Tydliga symboler på displayen anger vad som bör göras vid olika tillfällen. ServisExpert styrs med en enda knapp och kan enkelt monteras på gräsklipparens handtag. Displayen visar också Internet-adressen www.servisexpert.com där användaren snabbt kan hitta den närmaste auktoriserade Briggs & Stratton återförsäljaren.

- En gräsklippare med en regelbundet servad motor håller längre, drar upp till 30 procent mindre bränsle och ger upp till 50 procent mindre skadliga avgasutsläpp. Detta tjänar både användarna och miljön på. ServisExpert gör att man inte missar att själv serva gräsklipparen eller att lämna in gräsklipparen till en serviceverkstad, säger Richard Aulin, försäljningschef Norden vid Briggs & Stratton.

För ytterligare information:

Briggs & Stratton Sweden AB