Sveriges äldsta Briggs & Stratton-motor finns i Bälinge

Vi svenskar är duktiga på att samla på gamla prylar. Det bekräftas av tävlingen Sveriges äldsta Briggs & Stratton-motor, som Briggs & Strattons arrangerade i samband med företagets 100-års jubileum. Hela 75 bidrag har skickats in till tävlingen och den äldsta motorn bland bidragen är 87 år gammal! Motorn som finns i Bälinge, väster om Uppsala, fungerade en gång i tiden som hjälpmotor på en cykel och tillverkades av Briggs & Stratton redan 1921.

–   Det här var ju riktigt roligt, säger Gunnar Johansson i Bälinge. Just den här motorn köpte jag i Härjedalen på 60-talet. Det var en tysk man som hade sålt den till en samlare några år tidigare och han berättade då att det var en hjälpmotor till en handikappsbil och cykel.

Gunnar Johansson berättar att han samlat på motorer i väldigt många år och gör så fortfarande. Tidigare blev det också en hel del motorcyklar med idag är det i huvudsak gamla bilar som hamnar hemma hos Gunnar i Bälinge.

Snart i tjänst igen

Gunnar säger att motorn fortfarande fungerar och att han har planer på att bygga ihop den med en cykel igen. Några problem som måste lösas innan den rullar igen är bland annat att hitta en ny bränsletank, den gamla stals tyvärr, samt att hitta däck som passar.

–   Det är helt fantastiskt att det finns så gamla Briggs & Stratton-motorer sparade runt om i landet. Många av bidragen fungerar dessutom fortfarande, säger Richard Aulin, försäljningsansvarig för Norden och Baltikum vid Briggs & Stratton Sweden AB. Tävlingen bekräftar verkligen både våra motorers hållbarhet och långa historia.

Motorer för många användningsområden

Det har, utöver hjälpmotorn till cykeln, kommit in bidrag på motorer som har använts till elverk och kompressorer, på gräsklippare och jordfräsar och mycket annat. Utöver ägaren till den vinnande hjälpmotorn kommer nio ägare med motorer tillverkade mellan åren 1936 till 1941 att få fina priser från Briggs & Stratton.

Totalt kom 75 bidrag från hela landet till Briggs & Strattons tävling och över 20 motorer var 50 år eller äldre, många av dem fortfarande i tjänst!

–   Våra motorer kännetecknas nu som då av hög prestanda och pålitlighet, menar Richard Aulin. Motorerna återfinns som en trygg drivkraft på många kända märken som till exempel Husqvarna, Stiga, Toro och Viking.

Briggs & Stratton startade 1908 i Milwaukee, USA, som ett partnerskap mellan grundaren Stephen F. Briggs och investeraren Harold M. Stratton. Det lilla verkstadsföretaget har sedan dess vuxit till ett globalt börsföretag. Idag är Briggs & Stratton den världsledande tillverkaren av små luftkylda bensinmotorer för utomhusprodukter.

För högupplösta bilder – kontakta

Risto Hurskainen, Informedia Communications AB,