Skrot eller skatt – på jakt efter Sveriges äldsta Briggs & Stratton-motor

Vem har Sveriges äldsta motor?

Under åren samlar vi på oss en hel del gamla saker, hemma i garaget eller i redskapsboden på landet. Men kan det vara värt någonting? För att fira Briggs & Strattons 100 år i motorbranschen inleds nu en tävling för att hitta Sveriges äldsta Briggs & Stratton-motor. Vinnaren får en ny gräsklippare värd nära 10 000 kronor.

100-årsjubileet är en viktig milstolpe för företaget som under sitt första sekel har vuxit från ett litet källarföretag till världens största tillverkare av små bensinmotorer.

För att fira sitt 100-årsjubileum arrangerar Briggs & Stratton en tävling för att hitta Sveriges äldsta Briggs & Stratton motor.

– Tävlingen var en enorm succé i England och bidrag kom in från alla delar av landet, från såväl privatpersoner som museer och parkägare. Nu hoppas vi på att se samma stora intresse i Sverige, säger Richard Aulin, försäljningsansvarig för Norden och Baltikum vid Briggs & Stratton Sweden AB i Stockholm.

Med tävlingen vill Briggs & Stratton finna den äldsta motorn i Sverige. Vinnaren av tävlingen får en ny gräsklippare av märket Snapper till ett värde av nära 10 000 kronor.

– Vi vill att alla ska leta i sina garage efter gamla Briggs & Stratton-motorer. Detta är ett ypperligt tillfälle för oss att bekräfta våra motorers hållbarhet och visa på vår långa historik, fortsätter Richard Aulin.

Briggs & Stratton startade 1908 i Milwaukee, USA, som ett partnerskap mellan grundaren Stephen F Briggs och investeraren Harold M Stratton. Det lilla verkstadsföretaget har sedan dess vuxit till ett globalt börsföretag. Idag är Briggs & Stratton den världsledande tillverkaren av små luftkylda bensinmotorer för utomhusprodukter.

– Våra motorer kännetecknas nu som då av hög prestanda och pålitlighet, menar Richard Aulin. Motorerna finns på många kända märken som Husqvarna, Stiga, Toro och Viking.

För mer information om detaljer kring tävlingen: www.sverigesvackrastepark.se

För högupplösta bilder – kontakta
Risto Hurskainen, Informedia Communications AB,